Call US - 214 - 2547 - 142

Tap To Call
Etusivu » Wellbeing » Fyysinen hyvinvointi

Fyysinen hyvinvointi

Fyysinen hyvinvointi on moniosainen asia. Siihen vaikuttavat muun muassa perinnölliset ja terveydelliset tekijät, henkinen hyvinvointi, liikunnalliset tottumukset, ravinto, ja lepo. Fyysisen hyvinvoinnin osa-alueet myös osittain toimivat toisistaan itsenäisesti, joten vaikka kaikkien kohottaminen ei olisikaan mahdollista, ei se tarkoita että sinun kannattaisi antaa periksi.

Hyvä fyysinen tila auttaa jokapäiväisessä elämässä, sillä se kohottaa kantajansa energia tilaa ja elinvoimaisuutta. Fyysisen tilan kohotessa jaksamisesta tulee helpompaa, ja henkilön itsetunto ja -tuntemus kohenevat. Saatat myös huomata yleisiä positiivisia terveysvaikutuksia.

Liikunta

Liikkuminen on tärkeää fyysisen hyvinvoinnin kannalta, mutta tämä ei välttämättä tarkoita että kaikista meistä pitää tulla maratooni juoksijoita, super joogeja, tai body buildereitä saavuttaaksemme hyvän fyysisen tilan. Itse asiassa useat urheilulajit saattavat ääri muodoissaan jopa heikentää fyysistä kuntoa urheiluvammojen ja lihas särkytilojen kautta.

Liikunta muoto kannattaa valita oman sen hetkisen kunnon, ja mielenkiintojen kannalta. UKK instituutti on julkaissut Liikuntapiirakan, jossa neuvotaan suositellusta liikunnan määrästä eri ikäluokille. Normaalin aikuisen kestävyyskunnon nostamiseksi UKK instituutti suosittelee 2t 30min reipasta liikuntaa, tai 1t 15min rasittavaa liikuntaa. Lihaskuntoaan voi kohottaa lisäämällä tähän liikkkeenhallinta harjoituksia kaksi kertaa viikossa. Alussa reippailu voi tapahtua hyötyliikunnan puitteissa, esimerkiksi kauppaan kävely tai pyöräily, pihatyöt, ja jopa kodin siivoaminen voidaan laskea tähän mukaan.

Kunnon kohotessa myös harjoitusten vaativuus voi kohota, ja usea liittyy urheilu seurohin, juoksu porukoihin, ja kuntosaleille. Tärkeää lajia valitessa on se että se on itselleen mielekästä, ja omalle fysiikalle soveltuvaa. Joukkueurheilusta traumoja kouluaikoina saanut ei välttämättä tule aikuisenakaan nauttimaan sählystä, kun taas juoksua ei välttämättä kannata harrastaa, vaikka siitä miten nauttisi, jos polvet ovat kipeinä jokaisen lenkin jälkeen.

Liikunta kasvattaa fyysistä hyvinvointia monen eri reitin kautta. Lihas- ja kestävyyskunnon kasvaessa päivittäisestä toiminnasta tulee helpompaa. Korkeatkin portaat kävelee yhtäkkiä ilman sen suurempaa puristusta, ja kassien nostaminen hoituu kuin lapsen leikki. Lisäksi liikunnan aikana vapautuu endorfiineja, jotka nostavat harrastajan mielialaa, ja auttavat kiputiloissa. Notkeus ja vetreys auttavat myöskin lihaskipujen kanssa. Vähätellä ei pidä myöskään hyvänolon tunnetta liikakilojen tippuessa vyötäröltä, oli tämä sitten itse tarkoitus tai ei.

Ruokailu

Ruoka ja juoma ovat erottamaton osa fyysistä hyvinvointiamme. Pienikin lasku nestetasapainossa aiheuttaa päänsärkyä, huonoa oloa, ja yleistä väsymystä. Suomessa nestetasapainoa on helppo pitää yllä kraanaveden ollessa juomakelpoista ympäri maata.  Juomien kanssa kannattaa myös miettiä haitallisten tuotteiden vähentämistä. Liiallinen alkoholin juominen aiheuttaa pitkäaikaisia vaikutuksia, ja vähempikin määrä saattaa johtaa painonnousuun, ja yleiseen väsymykseen. Pari lasillista viiniä ennen nukkumaan menoa saattaa vaikuttaa unen laatuun negatiivisesti, vaikka juoja ei olisikaan humalassa nukkumaan mennessään. Poreelliset virvoitusjuomat eivät myöskään ole kovinkaan hyviä terveydelle. Perinteisten juomien sokeripitoisuus on korkea, kun taas dieetti versioissa käytettävät makeutusaineet aiheuttavat monelle ihmiselle terveyshaittoja. Tämän lisäksi itse poreilla on mahdollisuus aiheuttaa vatsaoireita.

Ruokailu kannattaa miettiä omien mieltymysten mukaan, ja sen minkälaista ruokaa oma kroppa sulattaa parhaiden. Vaikka kasvikset ovat hyvästä, meidän ei kaikkien sovi ryhtyä kasvissyöjiksi. Monipuolinen ravinto joka sisältää hyvän valikoiman hedelmiä, vihanneksia, viljoja, kalaa, lihaa, ja maitovalmisteita on monelle sopivin. Toisaalta taas jos fyysinen tila ei tunnu olevan kohdallaan, kannattaa käydä tarkistuttamassa oletko allerginen joillekin näistä tuote alueista. Jatkuvat vatsavaivat saattavat johtua maidosta tai viljasta, ja niiden ravinnosta pois jättäminen kohottaa yleistä hyvinvointia runsaasti.

Paras ja helpoin tapa kohottaa fyysistä hyvinvointia on tehdä siitä osa päivittäistä elämää. Jos kuntosalilla käymisen lisäksi hoidat rutiininomaisesti kauppamatkat kävellen, ei yhden sali reissun pois jääminen aiheuta suurta ongelmaa. Ruokailu pysyy myös paremmassa kondiksessa jos rutiinin omaisesti ostat terveellisiä valintoja kotiin. Sitten ei taas haittaa hirveästi jos silloin tällöin käyt syömässä hampurilaiset kavereiden kanssa.