Call US - 214 - 2547 - 142

Tap To Call
Etusivu » Wellbeing » Henkisen hyvinvoinnin arkinen ylläpito

Henkisen hyvinvoinnin arkinen ylläpito

Monelle meistä fyysisen kunnon hoitaminen kuuluu erottamattomana osana arkista elämää, mutta henkisen kunnon ylläpito unohtuu kiireen keskellä helposti. Jokainen voisi kuitenkin suhteellisen helposti tehdä pieniä ratkaisuja, joilla saa nostettua omaa, ja sitä kautta läheisten ihmisten henkistä hyvinvointia.

Henkisen hyvinvoinnin hoito ja ylläpito alkaa tehokkaimmin jokapäiväisen arkielämän tarkastelusta. Arkinen elämämme koostuu useasta elementistä, joihin kuuluvat työ tai opiskelu ympäristö, harrastukset, ystävät, perhe, ja kotona tapahtuvat toiminnat. Jos työympäristö ei ole mieluisa, se vaikuttaa kovasti henkiseen hyvinvointiin, ja sitä kautta myös koti elämään. Työympäristössä vaikutteina ovat sen sisäiset sosiaaliset suhteet, työn mielekkyys, sekä sen vaatimustason soveliaisuus tekijälle.

Työympäristö

Meistä kaikki eivät ole samanlaisia, ja siinä missä joillekin sopii parhaiten sosiaalinen asiakaspalveluammatti, toiset meistä kaipaavat hommia joissa suuri osa ajasta vietetään erossa yleisöstä. Kaikilla ei välttämättä ole sitä tiettyä kutsumus ammattia, mutta jokainen voi miettiä minkä tyyppisestä toiminnasta saa eniten nautintoa. Tykkäätkö ulkona tapahtuvista fyysisistä töistä, vai vietätkö aikaa mieluummin neljän seinän sisällä urbaanissa ympäristössä.

Ammatin lisäksi työntekijän henkiseen hyvinvointiin vaikuttavat työpaikan sisäiset suhteet. Kaaosmainen yrityskulttuuri tuo kaiken tasoisten työntekijöiden elämään stressiä, ja työpaikoilla tapahtuva kiusaus on todellinen ongelma. Näitä ongelmia kohtaavien kannattaa miettiä miten asian saisi hoidettua parempaan kuntoon, eikä ottaa itsestään selvyytenä että työilmapiiri tulee aina olemaan myrkyllinen. Usein asian saa hoidettua henkilöstöosaston avulla, ja äärimmäisissä tapauksissa työpaikan vaihto saattaisi olla mielekkäämpää kuin haitallisessa paikassa sinnittely.

Työpaikan ulkopuolella tapahtuvat harrastukset tuovat usean elämään lisämielenkiintoa ja onnistumisen tunnetta. Uuden kielen opiskelu pitää mielen virkeänä, ja erilaiset liikuntaharrastukset tuottavat hyvän olon hormonia, endorfiinia. Liikunta auttaa myös pitämään fyysistä kuntoa kohdillaan, liikakilot vaikuttavat usein kantajansa henkiseen kuntoon negatiivisella tavalla. Unohtaa ei pidä myöskään harrastusten luomia sosiaalisia suhteita, aikuisten on usein vaikea löytää ja luoda uusia ystävyyssuhteita, mutta harrastus porukoiden kautta nämä usein muodostuvat kuin itsestään.

Sosiaaliset suhteet

Ihminen on laumaeläin, ja näin ollen sosiaaliset suhteet ovat meille kaikille tärkeitä. Tämä ei tarkoita että meidän kaikkien tulee olla jatkuvasti monen sadan tuttavan ympäröimänä. Toivoa ei myöskään kannata heittää jos oma perhe ei ole se kaikista läheisin.

Jokaisen ihmisen sosiaalinen verkosto on omanlaisensa, ja oman elämän vertailu naapureiden suhteisiin voi aiheuttaa lisää stressiä, ja näin laskea henkisen hyvinvoinnin tasoa. Mieluummin kannattaa miettiä mitä itse haluat ihmissuhteilta. Usealle sopii hyvin yksi läheinen ystävä, jonka kanssa voi sutvia elämän iloja ja suruja. Toiset taas nauttivat enemmän laajemmasta kaveriporukasta, tai oman rakkaan seurasta.

Kotiympäristö

Yleisten elinympäristöjen lisäksi henkiseen hyvinvointiin vaikuttaa se miten kohtelemme itseämme. Jos yleinen terveys on kohdallaan, meidän on huomattavasti helpompaa pitää mieli koholla. Yleiseen tervyteen vaikuttavia asioita ovat mm. Liikunta, ravinto, sekä levon määrä ja laatu.

Ruokailu on parhaimmillaan säännöllistä, ja ravinto syöjälleen sopivaa. Säännölliset ateriat auttavat verensokeritasapainon ylläpidossa, ja riittävä veden juonti auttaa mielen kirkkauden ylläpidossa. Liiallinen mässäily sokerilla ja rasvoilla ei ole kenellekään hyväksi, mutta silloin tällöin jokainen voi sallia itselleen pieniä määriä kaipaamiaan herkkuja. Käytä ruokailuhetki ateriasta nauttien, yksin tai hyvässä seurassa, ja syö ruokia joista oikeasti pidät. Älä rankaise itseäsi vihanneksilla joita et voi sietää. Esimerkiksi kukkakaali ei ole pakollista, samoja ravinteita löytyy monista muistakin kasveista.

Hyvin mietitty monipuolinen ravinto, ja rutiininomaiset ateria ajat auttavat myös unen saamisessa. Lepo ja uni ovat meille kaikille tärkeitä, ja niiden puute aiheuttaa yleistä stressiä, sekä fyysisiä ongelmia. On hyvä idea rakentaa makuuhuoneesta pieni levin keidas, halvoillakin ratkaisuilla on helppo tehdä tilasta mieleinen. Salli itsellesi tarvitsemasi määrä lepoa, oma aika auttaa päivittäisessä jaksamisessa, ja kohottaa yleistä mielialaa.