Call US - 214 - 2547 - 142

Tap To Call
Etusivu » Wellbeing » Henkisen hyvinvoinnin tunnistaminen

Henkisen hyvinvoinnin tunnistaminen

Moni on kuullut kovasti puhetta henkisestä hyvinvoinnista, ja sen hoitamisesta eri metodien kautta, mutta mitä tällä oikeasti tarkoitetaan. Siinä missä huonon fyysisen kunnon tunnistaa helposti bussin perässä juostessaan, henkinen yleiskunto saattaa laskea ajan kanssa ilman että siihen kiinnittää sen enempää huomiota. Ja vaikka huono henkinen vointi voi johtaa vakavampiin mielenterveydellisiin ongelmiin, näin ei aina kuitenkaan tule tapahtumaan, sillä kuten fyysisessä kunnossa, tässäkin on asteita.

Hyvä henkinen kunto ja vointi tekee jokapäiväisestä elämästä miellyttävämpää, ja helpompaa, mutta auttaa myös kantajaansa elämän suurten mullistusten kohtaamisessa. Kunto voi vaihdella aikakausittain, mutta on hyvä pitää mielessä mitkä sen huippuasteen tunnusmerkit ovat, jotta voi tarvittaessa ottaa itseään niskasta kiinni, ja lähteä nostattamaan sitä takaisin tarvittaviin korkeuksiin.

Itsensä ja toisten kunnioitus

Hyvän henkisen kunnon mittapaaluja on monia, ja sen omaaminen ei välttämättä tarkoita että ihminen on jatkuvasti onnensa huipulla, vaan että hän kykenee muokkautumaan häntä ympäröiviin tilanteisiin, ja hyväksymään ne ilman sen suurempia kolauksia omalle itsetunnolle. Tähän liittyy usein mielen joustavuus, ja kyky katsoa tilanteita, ihmisiä, ja asioita useista eri näkökulmista.

Vaikka omaa mielipidettään ei tule unohtaa, hyvällä henkisellä kunnolla varustettu henkilö kykenee myöntämään olevansa väärässä, ja tarvittaessa pyytää anteeksi mokatessaan. Tämä toimii myös toiseen suuntaan, sillä toisten ja itsensä tekemien virheiden anteeksi antaminen on tärkeää. Omien virheiden mielessä toistaminen, ja liiallinen itsensä syyttäminen, voi johtaa asioiden yli ajatteluun, ja ahdistukseen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita täyttä vastuuttomuutta, vaan oman elämän juonesta kiinni pitäminen on tärkeää, ja itselleen anteeksiantaminen ei tarkoita että kaikesta pitää syyttää kanssaeläjiä.

Hyvä henkinen kunto kulkee hyvin paljon käsi kädessä terveen itsetunnon kanssa. Muiden mielipiteiden liika kuunteleminen on usein merkki henkisen kunnon rapistumisesta. Kaikkia ei voi miellyttää, ja se että joku ei juuri sinusta tykää ei ole heijastus sinun ihmisarvostasi. Turvallisuuden tunne omassa maailmassaan auttaa. Hyvän henkisen kunnon omaava henkilö on löytänyt oman sisäisen hyväksyntänsä, eikä ole huomionkipeä ulkopuolisia kohtaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita eristäytymistä ympäröivästä maailmasta, vaan rakkauden antaminen ja sen vastaanottaminen on tärkeää.

Itsetuntemus on myös tärkeää. Tunnet omat vahvuutesi ja heikkoutesi niille sen suurempaa arvo määritelmää antamatta. Tiedät milloin pyytää apua, ja milloin sinä olet itse se kaikista paras ekspertti. Et vähättele itseäsi, mutta et myöskään muita, ja tunnistat ulkopuolisen erikoisosaamisen arvon.

Leikkimielisyys, uteliaisuus, ja uusien asioiden kokeilu ovat myöd merkkejä siitä että henkinen kuntosi on kohdallaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että kaikkien tulee lähteä stand-up klubille suutaan soittamaan, tai olla aina huomion keskipisteenä, tai ensimmäisenä kokeilemassa uutta vaarallista harrastusta. Ilo elämästä tulee usein esille päivittäisten sattumien kautta, ja henkilön kyvyllä nauraa itselleen. Kokeilunhaluisuus taas näyttäytyy usein kykynä kohdata arkipäivän muutoksia, ja nähdä ne ainakin osittain positiivisena asiana ennemmin kuin vastoinkäymisenä. Tämä puolestaan vähentää stressiä, ja lisää yleistä hyvänolon tunnetta. Esimerkiksi jos kaupasta ei löydy lempi hedelmääsi, tämä on mahdollisuus kokeilla jotain uutta, ennemmin kuin S-Ketjun itseäsi kohtaan suuntaama loukkaus.

Kaikki eivät aina voi olla täydellisen onnellisia, ja pienet murheet, ahdistukset ja alakulot eivät tarkoita että henkinen hyvinvointisi ei ole kohdillaan. Nämä kuuluvat elämään, ja ilman niitä olisi  vaikea erottaa onnellisia päiviä toisistaan. Hyvinvointisi tulee esille siinä miten käyttäydyt näissä tilanteissa, ja miten ponnahdat taas pinnalle pienten vastoinkäymisten jälkeen.