Call US - 214 - 2547 - 142

Tap To Call
Etusivu » Wellbeing » Hieronnan voima

Hieronnan voima

Halusitpa sitten rentoutua tai nopeuttaa lihastesi palautumista urheilusuorituksen jälkeen, hieronta on erinomainen tapa saavuttaa monta eri tavoitetta. Hierontaa on monia erilaisia ja jokaisella niistä on oma tarkoituksensa. On yllättävää, millaisia positiivisia vaikutuksia hieronnalla voi olla ja miten paljon sillä voi saavuttaa. Kuten monessa muussakin asiassa, hieronnassa kannattaa aina kokeilla erilaisia hierontatapoja ja löytää omat suosikit. Mikäli tavoitteenasi on pitää kehosi rentona ja lihakset hyvin toimivina, on säännöllisyys hyvin tärkeää, riippumatta siitä, minkä hierontatyylin valitset.

Lihasten jäykkyys voi nimittäin aiheuttaa epämukavuuksia, kuten päänsärkyä tai unettomuutta. Säännöllisellä hieronnalla niistä voi kuitenkin päästä eroon. Klassinen hieronta on usein se tapa, jota suositaan, sillä siinä keskitytään aina niihin alueisiin, jotka kaipaavat huomiota. Koskaan ei kannata kuitenkaan antaa esimerkiksi kipeän selän vielä huomiota jaloista. On tärkeää, että kehon jokainen osa voi hyvin ja on rento. Lihasten hyvinvointi on ehdottoman tärkeää. Hierontaan kuuluu paljon muutakin, kuin pelkästään se hetki, jolloin hieroja hieroo, vaan voit parantaa kehosi hyvinvointia ennen ja jälkeen.

Mitä tehdä ennen hierontaa

Jotta saisit hieronnasta kaiken irti, kannattaa ottaa huomioon muutamia asioita. Hieronnalla on nimittäin mahdollisuus tehdä olostasi todella paljon paremman, mutta mikäli et valmistaudu tarpeeksi, se ei välttämättä ole niin tehokas. Hierontaa ei tarvitse kuitenkaan pelätä, se ei ole mikään virallinen tilaisuus, jossa on pakko käyttäytyä tietyllä tavalla. Varmistathan ennen hierontaan menemistä, ettet ole kipeänä. Kuten urheilusuorituksissakin, kipeänä ei saisi mennä hierontaan. Se voi silloin aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyvää. Uskomatonta, mutta näin iso merkitys hieronnalla voi olla. Välillä sitä merkitystä ei edes huomaa.

Ennen hierontaa kannattaa juoda paljon vettä

Lisäksi ennen hierontaa kannattaa juoda paljon vettä. Hieronnassa monesti lihakset saavat ikään kuin treenin, joten on tärkeää, että kehossa on paljon nestettä. Liikkeelle lähtevät kuona-aineet poistuvat kehosta nopeasti. Vettä saat juoda myös välittömästi ennen hieronnan alkua. Hierontaan kannattaa saapua ajoissa. Olisi hyvä, että voisit istua rauhassa noin 10-15 minuuttia ennen hieronnan alkua. Voit juoda juuri sen lasillisen vettä, lukea hieman lehteä ja lähdet näin rentona hierontaan. Mikäli tulet kiireisenä ja juosten paikalle, kestää hetki, ennen kuin hieroja pääsee itse asiaan, sillä ensin sinun pitää palautua.

Mitä tehdä hieronnan jälkeen

Hieronnan jälkeen kannattaa jälleen antaa keholla aikaa olla. Lihaksesi ovat päässeet kokemaan paljon ja niiden pitäisi nyt palautua rauhassa. Juo kuppi teetä tai lasillinen vettä, rentoudu hetken ja sitten voit taas palata tekemään sitä, mitä halusitkin. Hierontapäivänä kannattaa juoda myös hieronnan jälkeen paljon vettä. Riippuen valitsemastasi hierontatavastasi, lihaksesi voivat olla väsyneitä ja jopa arkoja. Emme suosittele tekemään kovaa urheilusuoritusta sinä päivänä, kun olet käynyt hieronnassa. Voit esimerkiksi illalla ennen nukkumaanmenoa hieman venytellä kevyesti ja tällä tavoin edesauttaa lihasten palautumista.

Näillä pienillä konsteilla voit vahvistaa jo sitä voimaa, mikä hieronnalla on muutenkin. Hieronta antaa sinulle itsellesi aikaa, jossa voit vain olla, eikä sinun tarvitse miettiä mitään. On täysin normaalia, että nukahdat hieronnan aikana. Se tekee varmasti sinulle pelkkää hyvää. Säännöllinen hieronta voi auttaa sinua niin fyysisesti kuin myös henkisestikin. Nykyisin kaikilla on kova kiire, eikä aikaa tunnu jäävän mihinkään. Kannattaa kuitenkin varata se pari tuntia ainakin muutaman viikon välein, jonka omistat vain itsellesi. Ennen kuin voit pitää muista huolta, tulee sinun voida hyvin. Mikäli et pidä jostain hierojasta, voit aina etsiä uuden. Kokeilemalla selviää parhaiten, mikä tapa ja millainen hieroja sopii juuri sinulle.