Call US - 214 - 2547 - 142

Tap To Call
Etusivu » Wellbeing » Meditaatio ja se vaikutukset kehoon

Meditaatio ja se vaikutukset kehoon

Nykypäivänä meidän elämäntapamme on välillä hyvinkin hektistä ja kiireistä, joten rentoutumiselle jää harvemmin aikaa. Päivämme pyörivät töiden ja harrastusten ympärillä, jolloin pieni pysähdys on mahdotonta. Kehomme on oikeastaan tottunut olemaan kiireessä koko ajan. Emme enää edes osaa pysähtyä, vaikka siihen olisikin aikaa. Tämän takia rentoutuminen on hyvinkin tärkeätä, eikä sitä saisi missään nimessä unohtaa arjen kiireiden keskellä. Rentoutuminen auttaa meitä jaksamaan eteenpäin ilman, että väsymme liikaa. Pelkkä kiire ja loputon meneminen saattaa aiheuttaa kehoomme pahojakin vaurioita ja johtaa jossain kohtaa jopa burnoutiin eli loppuun palamiseen. Tällöin kehomme fysiikka antaa viimeisen pysähdyksen ja emme enää fyysisesti pysty menemään eteenpäin. Usein se yllättää erilaisina sairauksina ihan pikkuflunssasta kovaan kuumeeseen, jolloin kehomme ei pysty enää ottamaan vastaan sitä kaikkea rasitusta, jota sille annamme. Tämä aiheuttaa kehossamme loppuun palamisen ja palautuminen usein vaatii pitkän sairasloman. Loppuun palaminen on usein henkisesti hyvinkin raskasta, joka aiheuttaa usein ohimenevää masennusta. Tämän takia rentoutumisen tärkeyttä ei saa unohtaa. Yksi hyvistä suosioon viime aikoina tulleista tavoista on meditaatio. Meditaatio on erittäin tehokas tapa rentoutua ja antaa meille tauon normaalista elämästä. Meditaatiolla on lukuisia tutkittuja positiivisia vaikutuksia kehoomme ja mieleemme. Se lievittää ahdistusta ja edistää sydämemme terveyttä. Se myös auttaa kehoa kestämään arjen paineet. Meditaation tarkoituksena onkin saada mieli tyhjäksi kaikista arkisista asioista ja saada rentoutettua sitä kautta koko kehomme. Tässä artikkelissa tutustummekin hieman paremmin meditaation ja sen lukuisiin terveysvaikutuksiin.

Meditaatio ja se vaikutukset kehoon
Meditaatio ja se vaikutukset kehoon

Meditaatio on mielellinen harjoitus, jossa pyritään kehittämään sisäänpäin kääntyneenä omaa mieltänsä, itsetarkkailun muodossa. Päämääränä on oppia tiedostamaan oman mielensä sisältö, ilman että kuitenkaan itse samaistuu siihen. Sen tarkoituksena on oppia hallitsemaan omaa mieltänsä ja stressiä. Sillä pyritään saavuttamaan mielenvirkistyminen ja oman itsensä löytäminen rentoutumisen kautta. Meditaatiota taas pystyy harrastamaan missä tahansa, jossa on rauhallinen ympäristö. Usein ulkona luonnon ääressä tai omassa kodissa ilman muita on helpointa aloittaa omatoiminen meditaatio harjoittelu. Meditaatiota pystyy kuitenkin myös tekemään ohjatuilla tunneilla, jolloin ohjaaja auttaa meditaation suorittamisessa. Tämä onkin usein aloittelijoille helpoin tapa aloittaa meditaatio.

Meditaation hyödyt kehossa

Kuten aiemmasta tekstistä kävikin ilmi, niin meditaatiolla on lukuisia tutkittuja hyviä vaikutuksia kehoon. Jo muutaman minuutin joka aamuinen meditaatio kehittää terveyttä ja jo tunnin mittaisella harjoituksella saa oikeita terveysvaikutuksia aikaan. Nykypäivänä meditaation vaikutuksia tutkitaan entistä enemmän ja yliopistot tekevät jatkuvasti uusia tutkimuksia meditaation hyödyistä. Tässä artikkelissa kerrommekin muutaman meditaation hyödyn keholle.

Meditaation hyödyt kehossa
Meditaation hyödyt kehossa

Meditaatiolla on rauhoittava vaikutus sydämeen. Tästä järjestettiin tutkimus, jossa koehenkilöt tekivät tunnin mittaisen harjoituksen. Harjoituksen aikana kävi ilmi, että henkilöiden leposyke oli laskenut huomattavasti. Tämän lisäksi verenpaine sydämen supistuessa ja lepovaiheen välissä pieneni. Meditaatiolla voi siis saada aikaan kestävämmän sydämen. Meditaatio voi olla myös apuna sairauksien hoidossa. Meditaatio vähentää tutkitusti ahdistusta, jolla on taas positiivinen vaikutus stressin lieventämiseen. Kalifornian yliopisto on myös tehnyt tutkimuksen, jossa on käynyt ilmi, että meditaatiota harrastavilla oli suuremmat aivot ja aivoissa enemmän harmaita soluja. Tämä tarkoittaa myös sitä, että meditaatiota harrastavilla on paremmat yhteydet eri aivonosien välillä. Tämä taas käytännössä tarkoittaa sitä, että meditaatiota harrastavat pystyvät ajattelemaan muita loogisemmin. Tämä taas vaikuttaa positiivisesti mieleen a ahdistukseen, kun ahdistavat tilanteet osataan ajatella loogisesti. Silloin myös ahdistavat tilanteet aiheuttavat aivoissa huomattavasti vähemmän stressiä. Tällöin stressaavat tilanteet osataan ajatella selkeästi.