Liikunta stressin poistajana

Liikunta stressin poistajana

Liikunta stressin poistajana

Kuulun ihmisryhmään, joka stressaa kaikesta. Toki joillakin ihmisillä on enemmän stressin aiheita kuin toisilla, mutta toiset vaan osaavat ottaa elämän leppoisammin. Korona on tuonut myös paljon lisää stressattavaa. Työpaikan menetys tai lomautus ja se, että ei ole päässyt tapaamaan läheisiä ovat varmasti monille meistä tosi elämää ja vaikka tieto siitä, että kyllä taas maailma asettuu ennalleen ja päästään matkustelemaan ja tapaamaan sukulaisia ei saa stressiä taltuteksi.

On mietittävä muita ratkaisuja. Lääkäri jo ihmetteli korkeaa verenpainetta eli nyt on lisättävä liikuntaa. Olen kuullut, että liikunta ja stressi ovat toistensa vastakohdat, mutta mitä se todellisuudessa tarkoittaa. Kun stressaamme meidän kortisolitaso nousee ja kun harjoitamme kovaa liikuntaa kortisolitaso nousee. Kuinka ne siis voivat olla vastakohtia?

Stressitila voi olla ihan hyvä tila eli aistit terävöityvät ja valpastumme. Esimerkiksi ennen esiintymistä on siis hyvä olla pikkasen jännittynyt ja stressaantunut, mutta pitkäaikainen stressi vaikuttaa ihmiskehoon monimuotoisesti. Kuitenkin, liikunnalla voidaan esimerkiksi helliä aivoja ja mieltä, kun taas stressi pitkäaikaisena heikentää aivotoimintaa ja muistia. Stressaantuneena myös syke nopeutuu ja verenpaine nousee.

Liikunnallisen stressin etu

Liikunnallinen stressi on siis psyykkistä stressiä parempaa, vaikka kortisolitaso molemmissa nousee. Erona liikunnan ja stressin kortisolitason nousuun on se, että liikunnalla saadaan kortisolitaso nousemaan hyvinkin korkealle, mutta suorituksen jälkeen kortisolitaso laskee säännöllisen liikunnan jälkeen kerta toisensa jälkeen matalammaksi ja matalammaksi. Myöhemmin edes toisenlainen stressitila ei pysty nostamaan kortisolitasoa enää yhtä korkealle ja tästä on kyse, jos halutaan liikunnalla saada stressi pois.

Liikunnallisen stressin etu

Stressaantuneen ihmisen kannattaa valita tarkkaan, miten aloittaa liikuntaharrastus. Monelle kävely vaikka luonnossa on hyvä aloitus. Toiset haluavat päästä hikoamaan ja silloin tietysti juoksu, pyöräily, aerobic tai vaikka uinti ovat sopivia lajeja. Yleisenä ohjeena on, että liikunnan ei tulisi tuoda lisää stressiä vaan, jos on väsynyt ei kannata rehkiä liikoja ja jos ei ole aikaa ei kannata pakolla lähteä lenkille, koska hyöty saattaa olla silloin pienempi kuin haitta.

Viime vuosina joogan eri muodot ja venyttely sekä erilaiset itsepuolustuslajit ovat saaneet myös monen stressaantuneen innostumaan ja muuttamaan elämäntapaansa muutenkin. Oikea hengittäminen, nimenomaa syvään hengittäminen, vähentää jännitystä sekä lieventää stressiä. Lisähappi saa sykkeen hidastumaan ja hengityksen rauhoittumaan. Esimerkiksi sydänsairaille suositellaan rauhallisia liikuntamuotoja kuten metsässä kävelyä, jossa pää selviää ja stressihormonit vähenevät tai lempeää venyttelyä ja jooga, jossa kunnon lisäksi hoidetaan mieltä ja monet asennot kuten kotka-asento lievittävät niskan ja hartioiden jäykkyyttä. Ulkona liikkuminen tai vaikkapa jooga auttaa myös rentoutumaan ja unenlaatuun.

Urheilua harrastavallakin voi olla stressiä

Liikunnalla siis yleensä pyritään vähentämään stressiä, mutta toki urheilua harrastavatkin saattavat stressaantua välillä ja silloin on hyvä keskittyä siihen, että uupuneena harjoittelu ei kehitä lihaksia eikä taitoja. Välillä on otettava rennommin ja jopa vähennettävä voimaharjoittelua. Liika harjoittelu rankan työputken aikana saattaa viedä viimeisetkin voimat eli kehoa on kuunneltava oli sitten miten innostunut liikunnasta tahansa.

Moni nykyihminen tekee stressaavaa työtä tietokoneella sisätiloissa ja päivän päätteeksi tarvitsee hetken itselleen liikunnan parissa. Mikä sen mukavampi kuin vaihtaa vapaalle vetää urheilutrikoot päälle ja rullaluistimet tai lenkkikengät jalkaan. Juoksu- tai kävelylenkin ei tarvitse olla pitkä vaan pieni hetki, jotta pääsee pois työpaineista. Jollekin toiselle joogamatto kaapista esille ja ajatukset jonnekin kauas, vaikka mökkilaiturin peilityynelle järvimaisemalle tuovat sen positiivisen energian, mitä juuri siihen hetkeen tarvitaan. Tärkeintä on, että mikä tahansa liikuntalaji se sitten onkaan se on mieluisa ja se tuo hyvää oloa!

Emmi

Kommentointi on suljettu.