Psykologisen hyvinvoinnin kehittäminen

Psykologisen hyvinvoinnin kehittäminen

Psykologinen hyvinvointi

Termiä ”psykologinen hyvinvointi” käytetään kuvaamaan yksilön mielenterveyttä ja yleistä funktionaalisuutta. Psykologista hyvinvointia on kuvattu yhdistelmäksi hyvää vointia ja kykyä toimia tehokkaasti. Tutkijat ovat myös havainneet, että ahdistuksen puuttuminen ei välttämättä osoita, että henkilön psykologinen hyvinvointi on korkealla tasolla. Korkeassa psykologisessa hyvinvoinnissa on kyse onnellisuuden tunteesta ja hyvästä voinnista. Korkean psykologisen hyvinvointitason ihmiset kertovat tuntevansa olevan kyvykkäitä, onnellisia, hyvin tuettuja ja tyytyväisiä elämään.

Miksi tällä on merkitystä

Tutkimukset ovat osoittaneet, että korkeamman psykologisen hyvinvointitason ihmiset elävät todennäköisemmin pidempään ja terveellisemmin. He nauttivat myös todennäköisemmin paremmasta elämänlaadusta. Parempi psykologinen hyvinvointi assosioituu myös vähäisempiin sosiaalisiin ongelmiin. Tutkimuksissa on esimerkiksi havaittu, että korkeamman psykologisen hyvinvointitason ihmiset osallistuvan epätodennäköisemmin rikolliseen toimintaan tai käyttävät väärin alkoholia tai huumeita. Lisäksi positiivinen psykologinen hyvinvointi ennustaa yleensä korkeampaa tulotasoa ja vapaaehtoistyön kaltaista sosiaalista toimintaa.

Ihmiset nauttivat todennäköisemmin positiivisesta psykologisesta hyvinvoinnista, kun heidän perustarpeensa ovat täyttyneet. Turvallisella alueella elämän, riittävä ruoan määrä ja riittävä suoja ovat kaikki tärkeitä tekijöitä mielenterveydelle. Jos haluat kehittää psykologista hyvinvointiasi, voit tehdä useita asioita tunteaksesi olosi paremmaksi ja toimiaksesi paremmin.

Eläminen elämää, jolla on tarkoitus ja merkitys, on avainasemassa psykologisen hyvinvoinnin kehittämisessä. Merkityksen ei tarvitse välttämällä olla maailman muuttaminen tai uran löytäminen muiden ihmisten auttamiseksi. Sen sijaan voit ottaa merkitykseksesi kohteliaan käytöksen joka päivä. Tai merkityksesi voisi olla maailman parantaminen rohkaisemalla ihmisiä huolehtimaan ympäristöstä tai pelastamaan eläimiä eläinkodeista. Ehkä merkityksesi on toimia koulukiusattujen, kodittomien tai hyväksikäytön uhrien apuna.

Jos sinusta tuntuu, että elämältäsi puuttuu merkitys, älä huoli. Voit löytää elämällesi merkityksen monella eri tavalla ja rakentaa elämän, jolla on enemmän tarkoitusta. Aloita miettimällä perintöä, jonka haluat jättää jälkeesi. Kirjoita paperille, miten haluaisit itsesi muistettavan elämäsi päätteessä, tai mieti millaisen vaikutuksen haluat jättää planeetalle. Luo sen jälkeen päämääriä, joiden kautta voit saavuttaa nuo tavoitteesi.

Positiivinen ajattelu

Positiivisesti ajatteleminen kehittää myös psykologista hyvinvointiasi. Vastavuoroisesti, kun psykologinen hyvinvointisi parantuu, on helpompaa ajatella positiivisesti ja tuntea olonsa yleisesti hyväksi. Onneksi voit alkaa luoda tällaista positiivista kehää muutamalla yksinkertaisella strategialla. Käytä muutama minuutti aikaa ja kirjoita ylös kaikki hyvät asiat, jotka sinulle voi tapahtua tulevaisuudessa. Kuvittele kuinka voisit kuluttaa aikaasi ja kenen kanssa kuluttaisit sitä, jos eläisit parasta elämääsi.

Voit myös haluta laatia suunnitelman siitä, kuinka saat tämän tapahtumaan. Tee pieniä mitattavia tavoitteita, jotka auttava sinua saavuttamaan tuon paremman tulevaisuuden. Laita sen jälkeen suunnitelma toimintaan. Kun työskentelet paremmin tulevaisuuden eteen, vaikka askeleet olisivat kuinka pieniä tahansa, se antaa sinulle merkityksellisyyden tunteen ja jotain mitä odottaa.

Käytä aikaa miettien parhaita muistoja elämästäsi. Olipa kyseessä perheloma, jolle menitte kymmenen vuotta sitten, tai palkinto, jonka voitit töissä kaksi vuotta sitten, onnellisimpien aikojen muisteleminen voi tuoda lisää positiivisuutta ajatteluusi. Elämässäsi tapahtuneiden hyvien asioiden tunnistaminen – ihmiset, joiden kanssa olet rakentanut muistoja, tai kokemasi hyvät ajat – ovat tärkeässä asemassa hyvinvointisi kehittämisessä. Ne toimivat muistuttajina elämän tarjoamasta täyteläisyydestä, varsinkin kun olosuhteet saattavat vetää mieltäsi alas.

Mukavien asioiden tekeminen toisille ihmisille muistuttaa sinua siitä, että sinulla on valta muuttaa maailmaa. Muille antaminen auttaa sinua myös ajattelemaan positiivisemmin ja tuntemaan olosi onnellisemmaksi. Naapurin auttaminen tarpeen vaatiessa, vapaaehtoistyö yhteisön parissa tai rahan kerääminen hyväntekeväisyyteen ovat vain muutamia yksinkertaisi tapoja parantaa psykologista hyvinvointiasi.

Leikkiminen pitää lasten mielet virkeinä ja iloisina, mutta harmittavan usein aikuisilta unohtuu leikkiin heittäytymisen taito iän myötä. Pelit, pulmat ja muut tehtävät auttavat myös aikuisia ottamaan taukoa arkisista askareista, jolloin aivot saavat virkistymisaikaa. Jos työskentelet tietokoneella, voit laittaa työtehtävät sivuun ja pelata muutaman kierroksen vaikkapa pasianssia, haastaa vastustajan Yaztyssa tai viettää hetken PokerStars Casinolla. Muista myös välillä nousta konkreettisesti pois tietokoneen äärestä ja liikkua vähintään tunnein välein noin viisi minuuttia.

Etsi myös keinoja olla kiltti muita ihmisiä kohtaan jokapäiväisessä elämässäsi. Tämän tekeminen hyödyttää sinua useilla eri tavoilla. Itse asiassa tutkijat ovat havainneet, että yksittäiset kiltit teot vapauttavat sekä endorfiinia että oksitosiinia – mielihyvähormoneja – sekä luovat uusia hermoyhteyksiä. Tämän johdosta kiltteydestä voi tulla itseään vahvistava tapa, jonka suorittaminen vaatii vähemmän ja vähemmän. On olemassa myös todisteita kiltteyden ja parantamisen yhteydestä. Joten etsi tapoja olla kiltti toisille, niin kehosi ja mielesi kiittävät sinua.

Harrasta mindfulnessia

Mindfulness, mikä tarkoittaa hetkessä pysymistä, on yhdistetty lukuisiin hyötyihin, jotka vaihtelevat kasvaneesta onnellisuudesta parempaan sietokykyyn. Vaikkakin mindfulness on taito, joka vaatii harjoittelua ja päättäväisyyttä, ajan myös voit oppia paremmin olemaan kiinni hetkessä. Tällä on myös runsaasti hyötyjä. Tutkimukset ovat esimerkiksi osoittaneet, että mindfulness auttaa ihmisiä hallitsemaan stressiä, toimimaan vakavien sairauksien kanssa ja vähentämään ahdistusta ja masennusta. Itse asiassa mindfulnessia harrastavat ihmiset pystyvät rentoutumaan paremmin, heillä on parempi itsetunto sekä enemmän intoa elämää kohtaa.

Tutkimukset ovat myös löytäneet linkin mindfulness-meditaation ja aivomuutosten välillä osissa, jotka ovat vastuussa muistista, oppimisesta ja tunteista. Tämä ei löydös ei ole yllättävä, sillä mindfulness vaatii sinua kiinnittämään huomiota ajatuksiisi, toimintoihisi ja koko kehoosi.

Psykologinen hyvinvointi on avaintekijä onnellisuuden tuntemuksessa ja kyvykkyydessä toimia päivittäisessä elämässä. On helpompaa kuin luulet kehittää terveellisiä tapoja, jotka voivat parantaa henkistä terveyttäsi. Aloita pienistä asioista ja koeta harjoittaa yhtä tai kahta strategiaa psykologisen hyvinvointisi maksimoimiseksi, kuten kirjoittamalla ylös vahvuuksiasi tai onnellisia muistoja. Ajan myös huomaat näiden käytäntöjen vaikutukset positiivisuuteesi ja yleiseen mielenterveyteesi.

Mindfulness
Emmi

Kommentointi on suljettu.